Povestea mea
Povestea mea - Cristi Podar
![]() Nu am probleme mari cu limbajul, am un vocabular bogat, însă am alte neajunsuri. Mă deranjează zgomotele prea puternice şi atunci reacţionez urât, dar dacă cel ce mă îngrijeşte are răbdare cu mine mă liniştesc şi “totul reintră la normal!”-expresia mea preferată. Îmi place mult să desenez, îmi place să o desenez pe prinţesa Twilight Sparkle My Little Pony. Am umplut foarte multe caiete cu desene. De un an de zile învăţ să cânt la pian. Cei care mă îndrumă spun că am talent. Eu ştiu doar că îmi place şi că simt muzica, o trăiesc. Am şi compus o scurtă melodie, eu i-am zis DO, RE, MI FA, SOL, mama i-a zis Imnul Păcii. Mamei mele îi place mult această melodie. Cânt şi la fluier. Îmi place să înot. Am învăţat la mare de câte ori am fost. Eu sunt un copil fericit, am o familie care mă iubeşte mult şi eu îi iubesc pe ei. Recunosc că uneori cer prea multe dulciuri, dar până la urmă ascult de mama şi de tata. Merg constant la biserică, ştiu să spun rugăciunile pe de rost. Sunt un adolescent sociabil, la biserică am prieteni „bunici” care dau mâna cu mine, aşa bărbăteşte şi preotul dă mâna cu mine. Atunci mă simt responsabil. Sunt o fire optimistă, mereu îi spun mamei: „Lasă, ai să vezi, totul va fi bine!” Am însă o nedumerire, am fost odată cu mama la medicul de familie, aşteptam să intrăm de ceva vreme la dânsul în cabinet. La un moment dat am întrebat-o pe mama „Cum voi intra eu cu aripile astea aşa mari pe uşa aceasta aşa de mică!” Când mergem dimineaţa la şcoală îi arăt mamei biserica greco- catolică Sfânta Maria şi îi zic: ”Priveşte mamă, Palatul de Cristal!” Aţi înţeles bine, trăiesc în lumea mea, însă zi de zi îmi dau silinţa să învăţ reguli noi şi mă adaptez realităţii. Îmi place mult să mă uit în oglindă, să mă privesc, vorbesc cu mine, dacă m-ar lăsa mama aş vorbi ore întregi la oglindă! Optimismul construieşte punţi, panica le dărâmă. Eu sunt un optimist! Vă salută, Cristi Podar. |
Povestea Irinei
Irina a venit în familia noastră, așteptată cu mare bucurie atât de noi ca și părinți cât și de sora ei, care pe atunci avea 4 ani. Din prima clipă când am văzut-o mi-am zis că e un copil special, dar nu știam cât de SPECIAL. Ne-am dat seama de problemele ei abia pe la un an. Au urmat drumuri de Cluj, drumuri de București căutând medici care să ne spună ce este în neregulă cu copilul nostru. Eram disperați, nu știam ce să facem, nimeni nu ne spunea ceva clar și ne-am dat seama foarte repede că de fapt nu știu nici ei ce să ne spună. Nu cunoșteam pe nimeni în situația noastră, așa că am început să citim, să căutăm informații pe internet să înțelegem cu ce ne luptăm. Pe la 3 ani am început să facem terapie câte 2 ore pe săptămână. Mult prea puțin pentru ceea ce avea nevoie dar era tot ce ni se putea oferi. ![]() La un moment dat am întâlnit şi alţi părinţi la fel de dezorientați ca și noi și astfel am decis să punem bazele Asociației Autism Baia Mare. Ne-am organizat, am început să ne facem cunoscuți, am vândut calendare de buzunar ca să ne putem acoperi o parte din cheltuieli şi am găsit persoane dornice să ne ajute. Am început să facem TERAPIE. Era ceea ce aveam nevoie pentru copiii noștri. Încercam să recuperăm tot ce se mai poate recupera. Acum Irina are 13 ani. Face 4 ore de terapie pe săptămână şi este elevă în clasa a V-a la Şcoala Gimnazială Simion Bărnuţiu din Baia Mare, comunică mult mai ușor și face progrese. Privind în urmă îmi dau seama că nu a fost ușor. Am întâlnit oameni înțelegători, dornici să ajute sau măcar să te asculte, fiindcă uneori ai mare nevoie ca cineva să te asculte, dar am întâlnit și oameni mai puțin înțelegători, cei care cred că lor nu li se poate întâmplă, care cred că a avea un copil sănătos e ceva ce li se cuvine. Îmi place să cred că ceea ce a fost mai greu a trecut. Acum știm care e drumul nostru, știm ce am putea face pentru copiii noștri, totul e să găsim în continuare sprijin. Personal, vreau să mulțumesc din suflet întregii echipe din cadrul Asociației Autism Baia Mare, celor care fac posibil bunul mers al activităților, celor care au muncit și muncesc din greu pentru ca acești copii să aducă în fiecare zi câte un zâmbet părinților și bunicilor lor. Sperăm din tot sufletul ca pe viitor acest diagnostic să nu mai provoace atâta spaimă și disperare în sufletul părinților.Celor care vin în urma noastră le doresc să aibă mult curaj și mai ales foarte multă încredere în acești copii, care sunt cu adevarat SPECIALI… |
Povestea lui Tudor P.
![]() La puțin timp după ce am născut o fetiță ne-am hotărât că ar trebui să n-o lăsăm singură pe lume atunci când noi nu vom mai fi. Zis și făcut ,,să nu fie copilul singur” și a apărut pe lume fratele ei ...cel special. A fost altfel de la început. Inimioara lui nu a funcționat cum trebuia, așa că a fost nevoie de o intervenție chirurgicală. A evoluat foarte bine, a luat în greutate, a mers singur la un an și două luni. Totul părea perfect. Mi se părea că ce a fost mai greu a trecut, am supraviețuit (toți) unei operații pe cord. Așa că celelalte lucruri care ne ridicau câteodată un semn de întrebare, ni se păreau minore și aveau o explicație. Stătea în pătuț și se ,,uita” la televizor: ,,era cuminte”, saliva abundent: ,,trebuie să-i mai iasă un dințișor”, cădea în curte și se lovea, dar nu spunea nimic: ,,ce copil cuminte”, nu vorbea : ,,o să-și dea drumul, are timp, după trauma prin care a trecut...” Până într-o zi... Avea un an și nouă luni. Încă îl alăptam. În ziua respectivă am plecat de acasă în zorii zilei și rămăsese cu tata. M-am întors târziu. Eram convinsă că o să se bucure enorm când o să mă vadă... și așa a fost. Am intrat, l-am strigat așteptând să alerge mâncând pământul... dar nimic. Nu mi-a recunoscut vocea și nu știa că Tudor era numele lui. Abia când am intrat în câmpul lui vizual și-a manifestat bucuria... doar când m-a văzut. Atunci toate scuzele pe care le găseam la orice comportament atipic nu-și mai aveau sensul. Trebuia să căutăm un răspuns. Am început cu testele auditive pentru că toată lumea ne întreba dacă aude. Eu eram convinsă că aude, dar trebuia să eliminăm orice urmă de suspiciune. Următorul pas a fost la Psihiatrie infantilă unde am primit diagnosticul: Tulburare pervazivă de dezvoltare (note autiste). A căzut cerul peste noi, era sfârșitul lumii. Unde era fratele care trebuia să fie un spijin pentru sora lui? Din sprijin se transformase în povară, iar asta era cel mai greu de suportat. Ce-o să se facă atunci când noi nu vom mai fi? Acum la trei ani de la acest episod totul este altfel. Tudor a făcut progrese extraordinare. Dușul rece cu acel diagnostic ne-a împins să facem ceva. Am început terapia înainte de doi ani, iar acest lucru ne-a permis să vedem lucrurile altfel, să fim optimiști inclusiv în ceea ce privește viitorul lui. Tudor cel de azi vorbește (nu-l pronunță întotdeauna pe ț și ș), cunoaște o parte din alfabet, merge cu bicicleta, își face repede prieteni, se îmbracă singur, se ceartă cu mine și nu numai, își scrie numele lui, pe cel al surorii lui, scrie mama, tata, merge la grădiniță. Ce-am putea să ne dorim mai mult? Suntem fericiți și mulțumiți că avem doi copii extraordinari. Povestea lui Tudor prin ochii terapeutului
La începutul lunii februarie a anului 2012 am făcut cunoştinţă cu Tudor şi cu părinţii săi. Cu toţii eram nerăbdători să vedem cum va reacţiona Tudor la activităţile pe care urma să le facem în cadrul terapiei. În primele săptămâni a opus o oarecare rezistenţă la rezolvarea sarcinilor care i se dădeau; probabil acest comportament s-a datorat rezistenţei la schimbare şi a modului diferit de a i se prezenta şi oferi anumiţi stimuli sau întăritori. De exemplu, dacă acasă plângea şi se trântea pe jos dacă nu primea în acel moment o jucărie sau ceva dulce, în cadrul terapiei era diferit, pentru că trebuia mai întâi să arate cu degetul spre ceea ce doreşte, ca să primească, iar atunci când se trântea pe jos era ignorat sau i se retrăgea orice recompensă. Iar faptul că părinţii au abordat acest mod de acţiune şi acasă, Tudor a început să se adapteze şi astfel au început să apară şi rezultatele. În prezent, acesta menţine contactul vizual în cadrul activităţilor şi realizează contact vizual atunci când este strigat pe nume. De asemenea, a dobândit unele abilităţi de autoservire, şi continuă să recupereze din ce în ce mai mult pe plan cognitiv, social şi senzorial. Toate acestea îl ajută pe Tudor să se integreze mai uşor în mediul natural (familie, prieteni), şi în viaţa cotidiană. Ne străduim ca în viitorul cel mai apropiat Tudor să şi verbalizeze, deoarece comunicarea presupune şi exprimarea prin cuvinte, nu doar prin comportament şi gesturi. Sunt optimista cu privire la evoluţia pe
care o va avea acest copil şi sperăm să reuşim să dobândim majoritatea abilităţilor
esenţiale trăirii unei vieţi independente. Cu siguranţă, fără implicarea intensă
din partea părinţilor în recuperarea acestui copilaş, toate aceste progrese ar
fi fost dificil sau poate chiar imposibil de realizat. Alexandra, terapeuta lui Tudor
|
Povestea lui Ovidiu
Bună! Sunt Adela, mama lui Ovidiu. Îmi pare bine că am ocazia de a spune câteva cuvinte despre familia noastră şi despre ce înseamnă Ovidiu pentru noi. Ştiu că nici un părinte nu-şi doreşte un copil cu dizabilităţi dar unele lucruri nu depind de noi. Fiecare venim pe lume cu un scop anume, pe care îl descoperim pe parcursul vieţii noastre. Când am fost cu Ovi la Cluj acum 10 ani, i s-a pus diagnosticul de autism infantil. A fost ca şi cum ar fi căzut cerul pe noi. În timp am învăţat să iau doar părţile bune din lucrurile rele. Există o vorbă, în tot răul este şi un bine şi este foarte adevărat. Sunt o femeie foarte optimistă, văd partea plină a paharului, am un soţ foarte bun şi încă o fetiţă de aproape 7 ani. Ea şi cu Ovidiu se înţeleg foarte bine, colaborează, se joacă şi se mai şi supără unul pe altul, da toţi fraţii de altfel. Ce înseamnă pentru noi Ovidiu? Am să încerc să fac o comparaţie. Este un înger venit în familia noastră pentru a ne învăţa să fim mai buni, mai răbdători, mai înţelegători cu toţi cei din jurul nostru, pentru a învăţa să apreciem tot ce avem şi în primul rând sănătatea. Pe parcursul acestor ani ne+a fost foarte greu. Încet, cu paşi mici am început să facem progrese. De când s-a înfiinţat Asociaţia Autism Baia Mare pot spune că Ovidiu a făcut foarte multe progrese şi suntem mulţumiţi de rezultate. Ţin să le mulţumesc tuturor terapeutelor şi celor care au luptat pentru înfiinţarea Centrului de Zi. Mi-aş dori să existe şi o şcoală anume pentru cei care au aceleaşi probleme ca şi Ovidiu, unde să poată învăţa o meserie. Cine ştie? Poate o să avem parte şi de acest lucru. Totul va fi bine dacă ai şi credinţă. Vă mulţumesc celor ce-mi citiţi aceste rînduri şi să avţi parte de sănătate şi cât mai multe bucurii. Mama lui Ovidiu Pe Ovidiu îl cunosc de aproximativ un an de zile, dar lucrez cu el doar de câteva luni. Pentru mine este un copil tare special care deşi nu vorbeşte se exprimă destul de bine prin gesturi şi mimică. Lui Ovidiu îi place tare mult să înşire mărgele pe şnur, să sorteze culori, jocul “Să coasem frumos” şi să sară la trambulină împreună cu alţi copii. În activităţile care îi plac foarte mult este atent, migălos şi răbdător. În general, el este un copil destul de retras şi total dependent de ajutorul mamei sale. Noi facem tot posibilul să-l ajutăm să iasă din lumea lui şi să-l integrăm în lumea reală, pe care la un moment dat v-a trebui să o înfrunte. Obiectivul principal pe care dorim să-l atingem în viitor şi în jurul căruia este canalizată toată munca noastră, îl reprezintă dezvoltarea autonomiei personale. Din acest motiv, de câteva săptămâni am început terapia la domiciliul lui Ovidiu, unde beneficiez de întreg sprijinul şi colaborarea familiei sale. În momentul de faţă el învaţă pas cu pas să devină autonom: să mănânce singur, să se îmbrace, să se spele şi alte activităţi ce ţin de rutina zilnică. Un alt lucru asupra căruia insistăm în cadrul terapiei la domiciliu îl reprezintă cominicarea cu ajutorul sistemului PECS, care sperăm să-l ajute să se exprime şi să fie înţeles mult mai uşor de către cei din jur. Munca cu Ovidiu nu este deloc uşoară, deoarece este foarte rezistent la schimbare, are nevoie de mult timp să accepte o altă persoană în jurul lui(alta decât mama) şi îi este dificil să se acomodeze cu un alt mod de lucru decât cel cu carte a fost obişnuit. Pentru el este foarte greu să învete lucruri care pentru noi par foarte simple, dar care pentru el sunt extrem de dificile şi frustrante. Va fi un drum anevoios şi cu multe provocări, dar pe care cu multă răbdare sperăm să-l parcurgem cu bine. Sper din suflet să atingem obiectivul propus pentru ca Ovidiu să reuşească să se descurce cât de cât singur şi să aibe şanse la integrare în societatea în care trăieşte. În plus, familia sa ar avea o şansă la o viaţă mai liniştită, cu mai puţine griji. Dana, terapeuta lui Ovidiu. |
Povestea lui Tudor A.
Povestea lui Tudor prin ochii terapeutului Începutul terapiei a fost
foarte dificil pentru Tudor. El nu putea să ducă la bun sfârşit nici o sarcină,
cât de uşoară, lucru pentru care era mereu frustrat şi plângea foarte mult.
Treptat s-a acomodat cu noi, cu un spaţiu nou, şi a dat dovada de interes şi răbdare
în a învăţa lucruri noi. A învăţat să arate lucrurile dorite, să imite mişcările
simple cu sau fără obiecte, să meargă la toaletă singur, să bea apă şi ceai din
cană, să mănânce fără a se ridica de la masă până când nu termină din farfurie. În prezent Tudor face terapie şi la domiciliu, unde insistăm foarte mult pe
autonomia personală (folosirea tacâmurilor atunci când mănâncă, încălţat, descălţat,
băutul laptelui din cană etc.), pe comunicarea cu ajutorul sistemului PECS, dar
şi pe unele programe cu ajutorul cărora îl învăţăm să îşi identifice părţile
corpului, să coloreze în chenar, să modeleze plastelina etc.Momentele cele mai
plăcute sunt acelea când Tudor reuşeşte să ducă la bun sfârşit o activitate şi
primeşte recompensele lui preferate: ascultă piese cântate la pian, imită mişcări
pe anumite cântecele, este gâdilat, se joacă cu lumini sau bile. Acestea sunt
momentele în care Tudor cu adevarat zâmbeşte şi râde de fericire. Părinţii lui
fac eforturi deosebit de mari pentru a-l aduce în continuare şi la centru, unde
ia parte la activităti de grup cu ajutorul cărora învaţă să se joace cu ceilalţi
copii, să-şi aştepte rândul etc. Pe lângă aceste activităţi, lui Tudor îi place
mult să lucreze şi cu kinetoterapeuta noastră, intră şi în sala senzorială unde
încercăm să îi satisfacem nevoile sale senzoriale. Ela, terapeuta lui Tudor. |
Povestea Juliei
"Eu sunt Julia, unii imi spun Juli. Am sase ani. imi plac pisicile, cainii, puisorii, iepurii. Au o blana foarte moale pe care o ating cu placere. Imi place ca cei din jurul meu sa respecte regulile pe care le stabilesc, sa nu schimbe nimic deoarece aceste schimbari imi provoaca neliniste, nu le inteleg. " ...Cred ca asta ar fi ceea ce ar spune Julia; inca nu poate vorbi in propozitii complexe sau sa motiveze ceea ce spune. Acum trei ani cand a fost diagnosticata am simtit cum se prabuseste cerul pe noi. Stiam foarte putine lucruri despre autism printre care si faptul ca autismul nu se vindeca. Un an de zile am incercat sa nu-i "provocam suferinta" incercand sa-i schimbam felul de a-si petrece ziua. I-am respectat stereotipiile chiar daca acestea presupuneau eforturi mari si am trecut prin diferite stadii: m-am mintit - "copilul meu este timid si retras", m-am revoltat, am cerut socoteala cerului si in cele din urma m-am resemnat. Dupa ce socul initial s-a atenuat, am observat ca intr-adevar existau multe lucruri care o faceau pe Julia diferita de alti copii: nu vorbea, nu era afectuoasa, nu se juca cu jucariile sau cu alti copii, nici macar cu sora ei, nu-i placeau cadourile sau orice alt lucru nou, nu accepta modificari in casa sau in rutina zilnica. Am inceput terapia si am renutat la medicamentele pe care i le administram. Dupa trei luni de terapie Julia a rostit primele cuvinte. Ni s-a parut un miracol. Julia incepea sa se schimbe. De atunci vocabularul ei se imbunatateste pe zi ce trece, accepta anumite reguli sociale, merge la gradinita, se joaca cu jucariile si chiar cu copii, a devenit afectuoasa, participa la cursuri de inot. Toate acestea au fost posibile datorita eforturilor specialistilor care lucreaza cu ea: Diana, Laurentiu, Csabi, a familiei: sora ei Kriszta si verisorul Dezso care o invata sa se joace, bunica Viktoria care o invata sa se comporte cu animalele, tanti Terezia care este alaturi de ea zi de zi, matusi si unchi, cat si educatoarea, vanzatoarea de la magazin, vecinii si prietenii, care o accepta si incearca sa o ajute. Desi face progrese, Julia este inca departe de a fi un copil tipic. Fiecare notiune sau abilitate noua presupune eforturi umane si financiare. Incetul cu incetul disperarea noastra s-a transformat in speranta. Nu stim ce va aduce viitorul pentru copilul nostru dar suntem siguri ca merita orice efort. mama si tatal Juliei
Actualizarea poveştii Juliei Au trecut 4 ani……. Julia a crescut şi a evoluat constant. Acum vorbeşte în propoziţii atât în limba română cât şi în limba maghiară. Ştie să adune şi să scadă, să scrie după dictare. Îi place enorm să spună poezii la serbările şcolare, să meargă în excursie cu clasa şi să meargă la biserică. Şi-a
făcut prieteni noi: Briana, Carla - colega ei de clasa care o ajută la şcoală,
Noemi şi Anette.
Îi plac păpuşile, ca unei fetiţe tipice de vârsta ei, îi place să se dea cu ojă, să se îmbrace cu haine colorate, să mearga singură la cumpărături şi să asculte muzică la telefonul mobil. Este foarte curioasă; când nu înţelege ceva, întreabă adecvat pentru a obţine un răspuns. Când nu ştiu cum să-i explic anumite lucruri îmi spune: “Gândeşte-te!”. Aceste lucruri atât de simple pentru un copil tipic, sunt realizări foarte mari pentru un copil autist. În tot acest timp oamenii din viaţa Juliei s-au schimbat; unii din aceşti oameni au lăsat “urme trainice” în destinul ei: Andra, Diana, Gabi, Ela şi Dana terapeutele care au ajutat-o şi o ajută enorm în recuperare, doamna Zita care a învăţat-o să descifreze tainele abecedarului împreună cu d-na învăţătoare Klara. Nu au fost 4 ani uşori insă pot să spun că au fost 4 ani rodnici pentru viaţa Juliei. De asemena viaţa mea ca părinte s-a schimbat enorm. Un singur lucru a rămas constant- crezul
meu - copilul nostru merită orice efort pentru a avea şanse la integrare în
societatea în care trăieşte. Povestea Juliei prin ochii terapeutului
Julia este o fetiţă cu părul balai, ca şi
fetiţele din poveşti, doar că ea trăieşte într –o lume de poveste, o lume pe
care noi nu o înţelegem. Astfel începe şi povestea noastră – eu terapeutul,
care vrea să o scoată din lumea ei de poveste şi să o aducă în lumea reală, şi
ea fetiţa care doreşte să rămână, în lumea ei,dar totuşi face eforturi de a
înţelege şi lumea noastră. Când am început să lucrăm împreună, provocarea cea
mai mare atât pentru mine cât şi pentru Julia, era limitarea ei în utilizarea
limbajului. Julia vorbeşte maghiară, astfel ea avea dificultăţi în a transfera
cuvintele şi sensurile lor din maghiară în română. După multe ore de muncă în
care Julia uneori nu înţelegea ce îi ceream, am ajuns să introduc în limbajul uzual şi câte o
metaforă pe care Julia să o înţeleagă în cele din urmă. Julia mai avea o
problemă: nu îi plăceau schimbările. Acum reuşim să ne desfăşuram ora de
terapie fără orarul vizual, să nu îi spun ce urmează să facem sau să contrazic
orarul ei prestabilit de când intră în sala de terapie, şi toate acestea fără
să am reacţii neadecvate din partea ei. Julia are o memorie foarte bună şi dacă
i s-a spus o regulă ea nu o uită şi o aplică în orice condiţii, fapt care ne
ajută foarte mult în progresul ei în cadrul terapiei. Momentan sunt o echipă
care face progrese împreună, în care fiecare încearcă să înţeleagă lumea
complexă a celuilalt. Julia mai are nevoie de multă terapie pentru a socializa
la fel ca ceilalti copii, pentru a iniţia o conversaţie cu ceilalţi copii şi
pentru a se comporta la fel ca ceilalţi, să înţeleagă că şi celălalt vede
lucrurile într-o altă perspectivă. Gabi, terapeuta Juliei
|
Povestea lui Ionuţ
Povestea lui Ionuţ prin ochii terapeutului Pe Ionuţ l-am
cunoscut cu puţin timp în urmă, în momentul în care a început terapia în cadrul
centrului nostru. La început, în primele ore de terapie, a fost destul de
dificil deoarece nu avea răbdare să stea jos, nu ştia să aştepte, nu realiza
contact vizual atunci când se lucra cu el, nu reacţiona atunci când era
strigat, obosea destul de repede, se frustra şi plângea destul de mult. Însă,
după câteva ore de terapie, situaţia s-a îmbunătăţit considerabil. Ionuţ a
început să se acomodeze cu spaţiul, cu terapeuţii şi cu ceilalţi copii care
frecventează centrul. În momentul de faţă putem spune că suntem mulţumiţi de
progresele pe care le-a făcut într-un timp destul de scurt. Este un copil
cuminte, vesel, care lucrează bine cu absolut orice terapeut şi care învaţă
destul de repede. Acum, în cadrul terapiei, realizează contact vizual atunci
când se lucrează cu el, reacţionează atunci când este strigat, arată cu degetul
ce vrea, realizează sarcinile fără să se frustreze şi fără să plângă. Lui Ionuţ îi
plac foarte mult baloanele de săpun şi se distrează de minune atunci când
răstoarnă bilele prin cameră sau loveşte mingea cu piciorul. Chiar dacă în
momentul de faţă încă nu vorbeşte, este un copil expresiv, care comunică destul
de bine prin limbalul nonverbal. Petru a-l ajuta să comunice mai bine şi să fie
înţeles mai uşor de către cei din jur se insistă foarte mult, în cadrul orelor
de terapie, pe comunicarea cu ajutorul sistemului PECS. Însă, atât noi cât şi
familia lui, sperăm ca în viitor Ionuţ să verbalizeze. Toate aceste progrese pe
care le-a realizat în acest interval scurt de timp se datorează şi mamei lui
Ionuţ care se implică foarte mult şi care depune eforturi extraordinare pentru
ca fiul ei să beneficieze de cât mai multe ore de terapie şi să aibă şanse cât
mai mari de recuperare. Cât despre
viitor, putem spune că suntem optimişti cu privire la evoluţia lui Ionuţ şi
sperăm să dobândească cât mai multe achiziţii esenţiale trăirii unei vieţi
autonome şi care să-i ofere cât mai multe şanse de integrare în mediul social. Dana, terapeuta lui Ionuţ |
Povestea lui David
Povestea lui David prin ochii terapeutului Anul trecut, când l-am întâlnit prima oară pe David, l-am perceput ca pe un copil extrem de tăcut, introvertit, sensibil, care abia îţi răspundea la întrebări şi care prefera să stea singur într-un colţ decât să se joace cu ceilalţi copii. Această primă impresie care m-a marcat destul de mult avea să se schimbe acum trei luni, când am început să lucrez cu el. În momentul în care am aflat că o să lucrez cu David am fost extrem de nerăbdătoare să văd cum va reacţiona la activităţile pe care urma să le facem în cadrul terapiei şi, în acelaşi timp, speriată de faptul că nu mă va accepta şi că nu voi reuşi să comunic cu el. În primele ore de terapie a fost extrem de tăcut, îmi răspundea destul de greu la întrebări şi evita să mă privească atunci când vorbea cu mine. După această primă întâlnire situatia a început să se schimbe. Treptat am început să mă apropiu de el, să comunicăm unul cu altul şi am descoperit un copil extrem de cuminte, sufletist, prietenos şi afectuos cu cei din jurul său. Atunci am înţeles că David făcea eforturi să-şi învingă timiditatea şi teama de a comunica şi socializa cu ceilalţi şi că avea nevoie de ajutor pentru a depăşi aceste bariere pentru a reuşi să se apropie de cei din jurul său. Ca şi oricărui copil de vârsta lui, îi place foarte mult să se joace, însă îi mai plac animalele, poveştile, jocurile de rol şi teatrul de păpuşi. Este un copil curios, căruia îi place să descopere mereu lucruri noi. În momentul de faţă încercăm să-l pregătim pentru o etapă importantă din viaţa lui: şcoala (în toamna aceasta a intrat în clasa zero). Este un copil silitor, care prezintă un interes deosebit pentru activităţile matematice (numărat, scris cifre după dictare, adunări, descompunere de numere etc.). Suntem conştienţi de faptul că mai este încă mult de muncă pentru ca David să reuşească pe deplin să-şi stăpânească anumite reacţii comportamentale, să socializeze cu alţi copii de vârsta lui, să iniţieze conversaţii cu cei din jur şi să se integreze în mediul social în care trăieşte. Sper ca achiziţiile dobândite până în momentul de faţă şi care se datorează eforturilor tuturor terapeuţilor cu care acesta a lucrat să-l ajute să se integreze în mediul şcolar şi să facă faţă provocărilor care-l asteaptă. Dana, terapeuta lui David. |
Povestea lui Alex M.
Povestea lui Alex prin ochii terapeutului Am făcut cunoştinţă cu Alex Mihuţ la începutul lunii iunie a acestui an. Terapeutele care au lucrat cu el mi-au spus despre Alex chiar de pe atunci că este un copil super O.K. şi că nu voi avea probleme cu el, ceea ce a şi fost. Treptat, s-a acomodat cu mine şi am continuat activităţile pe care el le are de efectuat, împreună, fără nici un fel de problemă. Alex învaţă foarte repede, face progrese vizibile, cu condiţia să-i fie captată atenţia şi să se ţină cont de nevoile senzoriale, să-i fie satisfăcute. De-a lungul timpului Alex a învăţat multe lucruri, cum ar fi de exemplu să păstreze contactul vizual, să răspundă la întrebările care i se pun, să comunice cu ceilalţi copii, să se joace cu ei, să participe la activităţi de grup. De asemenea, a dobândit unele abilităţi de autoservire, foloseşte propoziţii simple, face schimb de informaţii, a dobândit anumite cunoştinţe generale despre anotimpuri, animale, despre el şi despre familia lui. Ne străduim împreumă cu părinţii lui Alex să reuşească să scrie şi să coloreze mai uşor, fără să depună aşa mult efort fizic cum face în acest moment şi să comunice mai mult cu cei din jur. Sunt foarte optimistă în ceea cel priveşte pe Alex, datorită evoluţiei lui favorabile şi datorită implicării părinţilor, a sprijinului pe care aceştia i l-au acordat şi sunt convinsă că se va descurca pe mai departe în tot ce urmează să înveţe. Loredana, terapeuta lui Alex |
Povestea lui Tudor C.
„Aş putea începe cu aceeaşi poveste... este mereu acceaşi, doar personajele diferă sub o formă sau alta... povestea unui copil „imperfect” într-o lume considerată “perfectă”. Am să încep simplu şi direct: sunt Tudor, am 3 ani şi sunt autist. Este o realitate pe care o înfrunt cu mult curaj înconjurat de dragostea nemărginită a celor din jurul meu: familia, prietenii, vecini, cunoscuţi sau necunoscuţi, echipa de terapie. Am fost „diferit” încă de la început, iar pe parcurs am început să mă diferenţiez din ce în ce mai mult în raport cu copii de vârsta mea. Acum la aproape 3 ani nu vorbesc aproape deloc, nu mă joc, nu am preferinţe de nici un fel, nu mă descurc să fac mai nimic singur, fac cu greu faţă interdicţiilor, schimbărilor de orice fel, refuzului, nu înţeleg ce mi se cere şi nu pot să mă fac înţeles. Pasiunile mele sunt cutiile pe care ador să le aliniez la nesfârşit şi să le privesc, dopurile de la pet-uri, roţile de la maşinuţe. Trăiesc în lumea mea şi permit rareori celor din jurul meu să pătrundă în ea. Detest agitaţia, atingerile, zgomotele puternice şi să mi se repete la infinit să „umblu frumos”, adică să nu mai merg pe vârfuri. Acesta sunt eu... un copil perfect în aşa zisa mea imperfecţiune." Azi...am 8 ani şi au trecut mai bine de 5 ani de când Andra (prima mea terapeută) m-a luat de mână şi pas cu pas m-a condus spre lumea „voastră”. Terapeutele cu care am lucrat s-au schimbat în timp, însă de la fiecare am învăţat ceva. Şi-au pus amprenta asupra mea. Mulţumesc fetelor pentru dragostea şi răbdarea pe care aţi avut-o şi o aveţi cu mine. Am învăţat multe de atunci....acum îmi place să mă joc ( şi o fac într-un mod adecvat), să inventez poveşti, să merg la cumpărături (ceea ce până nu demult pentru mine era o provocare majoră), să mă plimb cu bicicleta. Merg la şcoală, am învăţat să scriu şi să citesc şi mi-am făcut prieteni. Sunt un copil vesel, afectuos, atent şi receptiv. Încă mai am multe de învăţat... merg tot pe vârfuri, uneori când sunt fericit îmi muşc mânuţa, plâng şi strig când sunt supărat sau nu vreau să fac ceva, am anumite stereotipii la care îmi este greu să renunţ, însă am încredere în mine că am să reuşesc şi într-o zi am să pot singur să mulţumesc tuturor celor care au avut încredere în mine, care mi-au fost şi îmi sunt alături zi de zi. Dacă e să mă întrebaţi ce probleme am, vă răspund sincer şi direct că sunt autist, dar că am doar probleme cu picioarele, cu furia (dacă mă corectaţi am să rectific şi am să vă spun că uneori emoţiile şi gestionarea lor îmi creează anumite dificultăţi) şi că mă stimulez. Aceasta este povestea mea...Nu a fost întodeauna uşor, am avut suişuri şi coborâşuri, bucurii şi dezamăgiri, însă am fost înconjurat întodeauna de iubirea celor din jur, de vocea mamei care m-a ghidat spunându-mi tot timpul că pot... eu pot să fac orice dacă îmi doresc cu adevărat... încet încet am ajuns să o cred şi să capăt încredere în mine. Povestea lui Tudor prin ochii terapeutului Prima dată când l-am văzut pe Tudor am spus "uite un copil cu potenţial extraordinar". Atunci nu vorbea, nu mă privea, stătea doar întins pe burtă şi privea obiectele pe care tocmai le inşirase, iar dacă încercam să îl abordez nu făceam decât să declanşez o criză de tantrum. După câteva săptămâni de stat întinşi pe burtă şi înşirat animale de plastic şi sticle, Tudor a început să mă privească, să imite onomatopee, iar când mă vedea mă lua de mână pentru a intra în sala de terapie. În timp, am ajuns să ne jucăm la masă fără a mai păstra ordinea obiectelor cu aceeaşi stricteţe, iar după un an de terapie ne jucam jocuri de grup şi jocuri simbolice sau de rol complexe şi nu în ultimul rând foarte distractive pentru amândoi. S-a lucrat şi se lucrează în continuare foarte mult pe integrare senzorială atât în orele de terapie cât mai ales acasă. Limbajul verbal a evoluat destul de rapid, dar încă se lucrează pe pronunţie corectă şi sintaxă. Evoluţia spectaculoasă a lui Tudor (care se datorează mai ales familiei lui) a fost în aria socializării. Desigur că mai trebuie să se lucreze şi în acest domeniu de dezvoltare în special în ce priveşte atribuirea stărilor mentale altor persoane însă Tudor este un copil vesel, energic, jucăuş, glumeţ şi afectuos. Îmi amintesc de îmbrăţişările lui şi de modul tandru şi adecvat de a-mi arăta că îi sunt dragă. Îmi amintesc cum îşi cerea iertare după o criză de tantrum şi îmi spunea că el vrea să fie cuminte şi nu ştie de ce face aşa. Tudor este un copil special şi sunt bucuroasă că l-am cunoscut şi l-am avut aproape timp de doi ani. Andra, terapeuta lui Tudor |