Ce este Autismul

Cuvantul AUTISM - provine din grecescul "autos" - "insusi" sau "EUL propriu"

Autismul este o tulburare neurobiologica complexa care in mod normal dureaza de-a lungul intregii vieti. Statisticile releva o incindenta alarmanta a tulburarilor din spectrul autismului: 1 la 166 de copii - fiind o afectiune mai des intalnita decat cancerul, diabetul si SIDA la un loc. Autismul poate aparea in toate tipurile de familii, indiferent de mediu social, rasa, etnie si este de 4 ori mai intalnit la baieti decat la fete.

Autismul se caracterizeaza prin capacitate scazuta de a interactiona pe plan social, comportament stereotip si repetitiv. Autismul afecteaza modul in care copilul percepe si proceseaza informatia senzoriala. Simptomele se manifesta in grade si prin comportamente diferite la fiecare copil/persoana cu autism.

Semnele autismului apar aproape indotdeauna inaintea implinirii varstei de 3 ani, desi aceasta afectiune este uneori diagnosticata abia mai tarziu.

Descrierea comportamentelor autiste

Parintii sunt de obicei, primii care observa comportamentul diferit al copilului lor. De multe ori, copilului pare a fi diferit inca de la nastere: nu reactioneaza la persoane sau jucarii isi fixeaza privirea pe un obiect, o lunga perioada de timp. Dar, comportamentul diferit al copilului poate aparea si dupa o perioada de dezvoltare normala, cand parintii realizeaza ca ceva nu este in regula, "ceva nu merge". La nastere copilul este aparent normal, fara anomalii fizice sau neurologice. Antecedentele lui sunt nesemnificative.

Daca debutul este precoce, intre luna a IV-a si a VIII - a de viata se remarca la acesti copii, lipsa miscarilor anticipatorii atunci cand sunt luati in brate, precum si lipsa zambetului ca raspuns la zambetul mamei. Progresiv devine evidenta apatia, dezinteresul pentru cei din jur, copilul retragandu-se parca intr-o lume interioara in care jocul ritualizat ocupa un loc important.

Daca debutul survine mai tarziu, dupa o evolutie normala, tabloul clinic se caracterizeaza prin trei simptome principale:

1. in primul rand se semnaleaza perturbarea comunicarii interumane (singuratatea autista). Aceasta se manifesta printr-o totala indiferenta fata de persoanele din jur. Copilul priveste in departare, parca dincolo de oameni, aruncandu-si doar fugitiv privirea asupra examinatorului fara a avea acea privire sclipitoare, fara a avea contactul din privire (ochi in ochi). Fata de persoane, copilul autist manifesta dezinteres cvasitotal, nereactionand la prezenta sau absenta parintilor, ca si cand el ar fi singur.

Inabilitatea in relatiile sociale se constata si in esecul de a stabili contactul cu anturajul. Astfel el ciupeste sau musca persoanele din jur, lipsit de orice experienta afectiva, poate face o criza de afect sau autoagresivitate atunci cand cineva incearca sa-l scoata din izolarea sa. Desi, in general, autistul nu comunica verbal cu persoanele din jur, el isi exprima cateodata dorinta si nevoile, prin gesturi, dand dovada in acest sens de o deosebita abilitate. in contrast cu incapacitatea de a stabili relatii sociale, copilul este mai indemanatic in manipularea mediului neinsufletit. Poate manifesta un interes deosebit pentru anumite obiecte, fara insa a le utiliza in sensul lor simbolic ci numai pentru a le agita, invarti, etc. Are o memorie buna pentru diferite aranjamente spatiale si preferinta pentru ordonarea unor obiecte, deoarece el manifesta o "nevoie obsedanta" pentru identic. Astfel poate intra intr-o criza de manie si panica drept raspuns la schimbarea mediului sau la schimbarea secventelor de timp din rutina zilnica.

Afectivitatea copilului cu autism este modificata: lipsit de atasament fata de parinti, in mod ciudat este atasat de anumite obiecte; pericolele reale nu-i provoaca frica, in schimb se sperie de stimuli obisnuiti.

2. Alta trasatura importanta si constanta a autismului infantil este tulburarea limbajului vorbit. Acesta poate lipsi uneori, copilul emitand sunete ciudate, fara semnificatie. Daca limbajul este dezvoltat, se observa o discrepanta intre posedarea vocabularului si abilitatea de a-l folosi ca mijloc de comunicare sociala. Astfel un copil de trei ani pronunta stereotip cuvinte grele ca "maimutoi", "greata", "ghereta", fara a le insera insa intr-o conversatie utila.

Structura gramaticala este imatura, ecolalia imediata sau intarziata, stereotipiile, neologismele si utilizarea neadecvata a pronumelui personal, este frecventa. Copilul vorbeste despre el la persoana a II-a sau a III-a, nefolosind persoana I decat eventual dupa varsta de 5-7 ani, sau chiar deloc (normal la 3 ani). Autistul spune "vrei apa" sau "baiatul vrea apa". Vorbirea este monotona, stereotipia lipsita de intonatie, iar melodia frazei neadecvata.

3. Stereotipiile - sunt alte elemente des intalnite la copii cu autism. Ele pot fi gestuale ca: repetitii ale miscarii mainilor, degetelor, bratelor, rotirea corpului in jurul axei proprii, mersul pe varful picioarelor. Uneori copilul cu autism prefera activitati repetitive ca: deschiderea si inchiderea usilor, stingerea sau aprinderea becului, lovirea sau zgarierea unei jucarii, ritualizarea activitatilor alimentare, activitati de imbracat sau de joc. De altfel jocul, activitate importanta la aceasta varsta, prezinta cateva particularitati: este marcat de acelasi caracter stereotip, copilul foloseste obiecte putin complicate ca: sfoara, hartie, butoane, robinete, rotite etc. Jocul colectiv este evitat si lipsit de caracterul sau creativ si imaginativ.

Dezvoltarea fizica a copilului autist este in general normala. Potentialul cognitiv poate fi bun dar cu realizari inegale; ei obtin performante in cate un domeniu, bazate pe o memorie remarcabila in special in cifre, melodii. Din cauza lipsei de cooperare la probe, acesti copii sunt greu de testat. (Predescu V. - Psihiatrie Vol 1)

Caracteristicile copilului cu autism

Comunicare:

  1. Nu are contact vizual
  2. Pare a fi surd
  3. Posturi neobisnuite ale corpului
  4. Ecolalie
  5. Incepe sa foloseasca unele cuvinte, apoi nu le mai foloseste
  6. Nu are joc simbolic

Relatii sociale:
  1. Nu arata ca observa cand intra sau pleaca persoanele din aceeasi camera
  2. Nu isi manifesta bucuria sau tristetea
  3. Nu initiaza jocul

Explorarea mediului:
  1. Ramane fixat asupra unei singure activitati sau obiect
  2. Pare ca nu-l doare atunci cand se loveste; nu arata locul lovit
  3. Se sperie de anumite sunete, zgomote: aspirator, mixer
  4. Se autostimuleaza: se leagana, flutura mainile, bate din palme
  5. Se joaca in acelasi fel: invarte o rotita, deplaseaza o masinuta la nesfarsit
  6. Insista sa mearga pe acelasi drum
  7. Vrea ca lucrurile din incapere sa ramana in aceeasi ordine

Deficitul in interactiunilor sociale

Copii cu autism invata mai lent cum sa interpreteze ceea ce celelalte persoane gandesc sau simt. Indicii sociale subtile, cum ar fi un suras, un tras cu ochiul, o grimasa au putine semnificatii pentru ei. Fara abilitatea de a interpreta gesturile si expresiile faciale, viata sociala pare a fi straina. Persoanele cu autism au probleme in a vedea o situatie din punctul de vedere al altei persoane.

Deficit de comunicare si limbaj

Acest deficit afecteaza atat limbajul expresiv, cat si cel receptiv, de asemenea, mimica si gestica. Unii copii autisti nu vor putea achizitiona niciodata limbajul vorbit. in cazul in care acesta este prezent pot aparea anumite caracteristici stranii: ecolalie spontana sau tardiva (repetarea cuvintelor sau frazelor), inversarea pronumelui ("tu" pentru "eu"), idiosincrazii (inventarea cuvintelor), intrebari obsesive. De asemenea, intonatia si accentul pot fi anormale.

Bizarerii comportamentale

Stereotipiile - sunt miscari repetitive mecanice care au ca scop autostimularea sau detensionarea (ex. fluturatul mainilor, leganatul etc).

Autoagresivitatea - copilul recurge la un astfel de comportament pentru a se autostimula sau pentru a manipula adultii din jur (ex. lovirea coapselor cu podul palmei, muscarea mainii etc). Modele restranse de activitati si interese - acestea includ rezistenta la schimbare, insistenta pentru rutine si ritualuri, fixatie pe obiecte sau preocuparea pentru anumite parti ale acestora (ex. doreste sa manance acelasi aliment in fiecare zi; nu este interesat de o masinuta, ci doar de rotile acesteia; doreste sa se joace cu aceeasi jucarie). Toate acestea servesc nevoii lor de predictibilitate, oferindu-le un sentiment de siguranta.

Alterarea calitativa a imaginatiei

Observatiile cu privire la copii autisti arata ca acestia nu se angajeaza spontan in jocul simbolic, cu exceptia celor cu autism inalt-functional (ex. nu se joaca "de-a...", nu simuleaza actiuni familiare).

Indiferent de natura comportamentului deviant, eficienta cea mai mare o are terapia comportamentala, terapia ABA (Applied Behavior Analysis).

Surse:
Ghid editat de Casa Faenza
www.autismspeaks.org