Evaluare
Atât
pentru copiii deja diagnosticaţi
cu tulburare pervazivă de dezvoltare, cât şi pentru cei care sunt doar
suspectaţi sau prezintă cîteva simptome, este necesară o evaluare psihologică iniţială. Acest lucru este necesar pentru a ne informa cu privire la stadiul în
care se află copilul, pentru a afla cu exactitate ce anume ştie să facă şi ce
comportamente neadecvate prezintă. La această evaluare vor lua parte şi
părinţii, astfel încât să se poată obţine cât mai multe informaţii referitoare
la abilităţile copilului şi la problemele sale comportamentale. De asemenea,
evaluatorul va observa copilul, îi va adresa anumite cerinţe şi va interacţiona
cu acesta.
În urma evaluării părinţii vor primi un raport de
evaluare iar copilul va beneficia de un plan de intervenţie personalizat, în funcţie de abilităţile şi de nevoile sale. Evaluatorul, echipa terapeutică şi părinţi, de comun acord, vor stabili obiective clare de lucru atât în cadrul centrului cât şi acasă.
Evaluarea va fi de fapt un proces continuu, datorită faptului că fiecare răspuns al copilului va fi notat pentru a-i putea
monitoriza progresul. Vor fi efectuate reevaluări periodice pentru a putea stabili noi obiective în funcţie de nevoile şi de evoluţia copilului.
Asociaţia noastră are acreditate următoarele activităţi de TERAPIE SPECIALIZATĂ pentru persoanele cu autism:
Terapii comportamentale
- Terapia ABA – ABA este o ştiinţă a comportamentului uman. Este
un proces de aplicare sistematică a intervenţiilor bazate pe principiile învăţării cu scopul de a îmbunătăţi comportamentele adaptative şi achiziţiile
necesare adaptării le mediu. Analiza comportamentală aplicată este o tehnică prin care se evaluază mediul în care trăieşte o persoană, apoi se fac anumite
schimbări cu scopul de a produce îmbunătăţiri semnificative în comportamentul
uman, în sensul adaptării acestuia la cerinţele mediului social.
- PECS (Picture Exchange Communication
System) – comunicarea cu
ajutorul imaginilor. Sistemul de
comunicare PECS nu înlocuieşte metodele de terapie necesare oricărui copil cu tulburări de
dezvoltare, ci este folosit în situaţia în care limbajul întârzie să apară,
deoarece, în această situaţie, copilul are nevoie de un sistem, o modalitate
prin care să-şi exprime necesităţile şi să-şi elimine frustrările ce apar în
momentul în care comunicarea nu este posibilă. PECS începe prin a învăţa copilul să înmâneze o pictogramă a unui
item dorit „partenerului de comunicare”, acesta din urmă onorând imediat cererea. Sistemul merge mai departe predând
discriminarea pictogramelor şi modalitatea de a le pune împreună în propoziţii. În fazele avansate copiii sunt învăţaţii să răspundă la întrebări şi să facă comentarii.
Logopedia
Logopedia
este disciplina care se ocupă de educarea şi reeducarea limbajului. În cazul în care copilul a început să dezvolte limbajul expresiv, dar întâmpină dificultăţi în achiziţionarea
acestuia, este recomandată şi necesară, alături de terapia comportamentală, şi terapia
logopedică. Spre deosebire de cazul copiilor tipici cu tulburări sau întârzieri în dezvoltarea limbajului, caz în care sunt folosite tehnicile de bază ale
logopediei, la copiii cu autism intervenţia logopedică se face în funcţie de
abilităţile copilului şi de gradul său de afectare. În cazul în care, spre
exemplu, copilului îi lipsesc abilităţile de imitaţie, logopedul şi echipa de
terapeuţi lucrează în acelaşi timp, într-un mod cât mai atractiv pentru copil,
asupra abilităţilor de imitaţie.
Kinetoterapia
Copiii cu autism şi cei cu sindrom Asperger pot avea
diferite deficiente în ceea ce
priveşte: forţa musculară, coordonarea, echilibrul, însuşirea deprinderilor
motrice de bază şi utilitare, funcţiile senzorio-motrice, motricitatea fină şi
capacitatea de relaxare.
Kinetoterapia sau terapia prin mişcare în cazul copiilor
cu autism aduce îmbunătăţiri la nivelul abilităţilor motrice şi senzoriale, dar şi îmbunătăţiri ale controlului comportamental. De asemenea, un program terapeutic complex îi ajută pe copii să-şi
cunoască mai bine propriul corp, să se integreze mai bine în mediul înconjurător şi să relaţioneze mai bine cu ceilalţi oameni.
Obiectivele urmărite prin programul kinetoterapeutic sunt:
- Dezvoltarea
motricităţii generale (a aptitudinilor motrice şi a deprinderilor motrice);
- Dezvoltarea
motricităţii fine şi a îndemânării motorii, necesare autoservirii şi diverselor
activităţi cu caracter practic;
- Educarea
echilibrului static şi dinamic;
- Educarea
ritmului şi a coordonării mişcărilor;
- Dezvoltarea dominantei laterale;
- Dezvoltarea
capacităţii de percepţie, orientare şi organizare spaţio-temporală;
- Formarea
percepţiei corecte a schemei corporale.
Terapie pentru integrare senzorială
Integrarea senzorială este
organizarea informaţiei trimisă de senzori pentru a fi folosită. Cele şapte
sisteme senzoriale sunt responsabile pentru detectarea semnalelor vizuale, a
sunetelor, mirosurilor, gusturilor, temperaturilor, durerii, poziţiei şi mişcării
corpului. Majoritatea copiilor cu autism suferă de disfuncţii în integrarea
senzorială, lucru care înseamnă că valul de impulsuri senzoriale nu este
prelucrat şi organizat de creier astfel încât copilul să perceapă informaţia
despre el şi despre lumea înconjurătoare într-un mod real.
Fiecare copil beneficiază de
o aşa-numită “dietă senzorială”, şi anume un program de activităţi strict
planificate de către terapeut, astfel încât să fie satisfăcute nevoile
sistemului său nervos.
Asociaţia Autism Baia Mare dispune de o sală specială în care aceste programe pot fi desfăşurate, o sală care ajută copilul
să înveţe prin joacă: de la urmărirea cu privirea a unor lumini stralucitoare
(spoturi), forme şi modele în mişcare până la schimbarea culorilor camerei
printr-o simplă apăsare pe buton, existând posibilitatea asocierii culorilor cu
sunete.
Într-o singură şedinţă copilul cu autism poate experimenta o
multitudine de stimuli: tactili, mirosuri, senzaţii, imagini, voci, sunete,
gusturi. Acesta trebuie să reuşească să găsească sensuri lucrurilor
pe care le aude, le vede, le gustă, le miroase şi le simte. Având
functionalităţi multiple, camera senzorială poate fi folosită şi pentru
relaxare şi combaterea stresului (agitaţiei) dar şi ca element motivator
pentru copiii din programele de terapie.
Terapii alternative: art-terapie, meloterapie, terapie
ocupaţională
Art-terapia, meloterapia şi
terapia ocupaţională sunt terapii alternative pe care Asociaţia Autism Baia Mare le pune la
dispoziţia copiilor, acestea venind în completarea terapiilor mai sus amintite.
Asociaţia dispune de un atelier de terapie prin arte
combinate în cadrul căruia copiii cu autism au ocazia să înveţe să lucreze în
echipă şi să socializeze, să-şi dezvolte atenţia, să coopereze cu alţi copii şi
să respecte regulile, să aibă iniţiativă şi să îşi dezvolte independenţa,
să-şi consolideze abilităţile practice (tăiat, lipit, modelat), să-şi dezvolte
imaginaţia şi spiritual creativ.
Pentru toate acestea avem o serie de activităţi cum ar
fi:
- Jocuri de competiţie şi de echipă;
- Jocuri de rol;
- Pictură şi modelaj;
- Gimnastică şi dans;
- Poveşti şi confecţionare de măşti;
- Activităţi
pentru dezvoltarea motricităţii fine;
- Activităţi pentru stimularea limbajului verbal şi
nonverbal;
- Teatru
(mima, imitaţie, interpretare roluri)
- Olărit